Det er målet med opgaven, at eleverne får et godt indblik i hvordan de oprindelige folks kulturer er under pres i vor tid.
De oprindelige folk opfattes ofte som meget eksotiske, når vi fra vores verdensdel tager ud og oplever verden. De repræsenterer ofte kulturer med en levevis meget forskellig fra vores. Det er imidlertid ikke alt vi bifalder ved den fremmede kultur. I nogle tilfælde presser vi sågar på, for at et folk skal ændre deres kultur.
Forberedelse
Gennemførelse
Først vises hovedfilmen og de tilhørende ekspertklip for klassen.
Efter filmen løser eleverne i grupper følgende opgaver i klassen:
1) Beskriv kulturer under pres
- Giv eksempler på nogle af de kulturer der er under pres.
- Hvordan og hvorfor er disse kulturer under pres?
- Findes der oprindelige folk i Skandinavien? Hvor lever de og hvad lever de af?
2) Oprindelige folk og deres eksistensgrundlag
- Anvend kortet til at få overblik over nogle af de mange forskellige oprindelige folk. Bemærk at der er tale om data indsamlet på forskellige tidspunkter, men tilsyneladende oprindelig publiceret samlet i 1964.
- Det er de samme data, der vises på forskellige måder i kortets lag, men ved at slå lagene til og fra vises med en farveskala, hvor afhængige folkene er (eller var!) af jagt, fiskeri mm.
- Er der overhovedet nogen fælles træk, der kendetegner oprindelige folk i forhold til hvad de lever af?
3) Diskussion – Oprindelige folk og deres kulturer
- Hvordan defineres oprindelige folk?
- Hvad underbygger, som det hævdes i filmen, at oprindelige folk har sværere ved at ændre på forhold i deres egen kultur, hvis de er under pres udefra?
- Tilhører såkaldt almindelige danskere ikke et oprindeligt folk? I så fald – hvorfor ikke?