Kampen om rettigheder for oprindelige folk føres i dag i internationale organer og frivillige organisationer.
Det er målet med opgaven, at du eleverne får et indblik i hvordan kampen føres i FN.
Forberedelse
• Se de tilknyttede film, herunder de 10 ekspertklip under relaterede links, og notér de vigtigste budskaber og tal.
• Se kortet med den langsommelige proces for ratificering af ILO Convention 169: og prøv at undersøge baggrunden for det.
Opgaver i klassen
Vis før filmen for eleverne
Herefter arbejder eleverne i grupper med, at besvare følgende opgaver:
1) Redegør for de oprindelige folks historie i FN
- Tegn en tidslinje for oprindelige folks deltagelse i FN.
- Hvordan foregår forhandlingerne i FN?
2) Findes der stadig en form for kolonisering
- Hvad menes der med at der stadig finder en kolonisering sted, som det siges i et af ekspertklippene?
- Hvad er det vi risikerer at miste, hvis dette får lov at fortsætte i følge filmen?
3) Diskutér hvad vi kan lære af de oprindelige folk
- Diskutér hvorvidt FN virker som et effektivt forum til at føre kampen.
- Kan man overhovedet blive enige om hvad der forstås ved et oprindeligt folk?
- Kollektive rettigheder – hvad betyder det egentlig i denne sammenhæng?
- Kom med bud på hvad vi ellers kunne gøre for at styrke de oprindelige folk og deres rettigheder. Kan du selv gøre en forskel?